Eh­do­ka­se­sit­te­lyt

Esa Annala, 47, lähihoitaja, Pieksämäki

Mika Byman, 41 pääluottamusmies, lähihoitaja, Kouvola

Sami Hjelt, 45, ICT-suunnittelija, nuorisotyöntekijä, Lappeenranta

”Utopiaa tuskin saavutamme, mutta vältetään dystopiat!

Olen 45-vuotias digitaalisesti orientoitunut humanisti. Olen vuosia työskennellyt nuorisotyössä ja tällä hetkellä teen ICT-painotteista sijaisuutta. Digitaalisuus on tuonut paljon hyvää, mutta julkisten toimijoiden pitää skarpata: yksityisyys, elävä ympäristö ja demokratia eivät saa olla alisteisia kaupallisille toimijoille. Haluan nähdä paikallisdemokratian kukoistavan ja osallisuuden kohoavan pelkän läpsyttelyn tuolle puolen. Näkemykseni mukaan ihminen on luontaisesti taipuvainen hyvään, vaikka pelko ja viha myyvätkin paremmin.

Toimin Vasemmiston Lappeenrannan yhdistyksen sihteerinä ja varavaltuutettuna sekä JHL:n paikallisyhdistyksen hallituksessa.

Tykkään kovasti lauta- ja konsolipeleistä, ruoanlaitosta, lukemisesta ja fillaroinnista. Jon Gnarr on poliittinen esikuvani. Uskon, että vilpittömyydellä pötkii pitkälle ja vastoinkäymiset on helpompi kohdata omana itsenään. Pohdiskelu tukahtuu helposti digitaaliseen hälyyn, ja omien ajatusten tunteminen on nykyaikana entistä kovempaa valuuttaa!”

Emmi Inberg, 29, kansalaisaktivisti, Kotka

Piia Kleimola, 50, teatteritoimija, luovan alan yrittäjä, Kouvola

Olen 50-vuotias luovan alan yrittäjä Kouvolasta. Teatteri- ja draamatyö on ollut kaiken tekemisen pohja nuoresta alkaen. Olen ohjannut, vastannut taiteen perusopetuksen teatteri-ilmaisun opetuksesta, kouluttanut sekä vastannut erilaisista kulttuurin tapahtumatuotannoista.

Viime vuodet olen toiminut Kaakkois-Suomeen kohdistuvien kulttuurihyvinvointihankkeiden projektipäällikkönä ja verkostokoordinaattorina. Toimin valtakunnallisen Terveyttä kulttuurista mielenterveysseura ry:n puheenjohtajana. Olen Kymenlaakson hyvinvointialuevaltuuston valtuutettu sekä hyte-lautakunnan jäsen.

Juureni ovat vahvasti maaseudulla.

Heli Koponen, 35, maatalous- ja metsätieteiden yo, kääntäjä, Kouvola

Olen kunta-, hyvinvointialue- ja järjestötasoilla toimiva kouvolalainen vasemmistoaktiivi ja puoluevaltuuston jäsen.

Koen suurta huolta ympäristöstä ja ilmastonmuutoksesta. Siksi annoin urani peleihin erikoistuneesta kääntäjästä ja kirjoittajasta painua taka-alalle ja lähdin opiskelemaan metsätieteitä Helsingin yliopistoon. Metsien ja kaiken ympäröivän luonnon kestävä, tutkittuun tietoon perustuva käyttö ja itseisarvo elämän kehtona ovat asioita, joista ei ole varaa tinkiä.

Olen ihmisoikeuksien, yhdenvertaisuuden ja solidaarisuuden vankkumaton kannattaja, joka ei arastele tarttua toimeen.

Luonnon, moninaisuuden ja hyvinvointivaltion puolesta!

Joona Mielonen, 36, apulaisohjaaja, elokuvatyöntekijä, Kotka

Juuso Mustonen, 37, yo-datanomi, Ruokolahti